Kender du dine højrisikosituationer?

Hvis ikke, oplever du måske, at du pludseligt overspiser, uden at have set det komme?

For nogle kommer overspisninger som et lyn fra en klar himmel “nu gik det lige så godt, hvorfor endte jeg pludselig med at spise en hel liter is?”.Ofte handler det om, at du endnu ikke har identificeret dine højrisikosituationer. Det kan være, når du besøger en bestemt veninde,når du oplever stress, eller når mormor nøder til mere kage.



Når du er i højrisikosituationer, bliver de samme følelser - og samme lyst til til at spise - udløst hver gang.

93eba51f9293bb403a4cb568f4b691a0Husker du Pavlovs hunde? Pavlov opdagede, at hvis han ringede med en klokke hver dag, mens hundene blev fodret, så lærte hundene at associere klokken med mad. Til sidst blev signaler de så tæt forbundne, at hundene savlede ved lyden af klokken, selv om der ikke var noget mad.  På samme måde, kan vi mennesker lave associationer mellem situationer, følelelser eller mennekser, og spisning. Ofte sker koblingen så hurtigt, at du dårligt når at opdage, hvad det var der triggede din lyst. Derfor er det vigtigt, at du allerede nu tænker over, hvad der udløser dine overspisninger.



Tre hyppige højrisikosituationer:

  1. Negative følelser: De negative følelser kan f.eks. være ked af det-hed, vrede, angst eller stress. Men det kan også være negative fysiske tilstande, som f.eks. træthed. Du kan få ideer til at håndtere negative følelser her

  2. Positive situationer: Det lyder umiddelbart mærkeligt, at  positive situationer kan være  højrisikosituationer. Men prøv at tænke på sidste juleaften, eller en anden situation, hvor du i hyggeligt selskab er endt med at spise alt for meget.

  3. Fristende situationer: De fristende situationer kan handle om at trangen bliver for stor. Men denne type spisning kan også handle om det socialepres, du kan blive mødt med af nødere, eller andre mad-pushere.

Hvad hjælper det at identificere dem?

Når du har gjort dig klart, hvilke situationer, følelser, omgivelser og mennesker, der ofte udløser en overspisning. Kan du begynde at lave en plan b. Så  kan du afprøve at gøre noget andet end at overspise, næste gang, du står i en høj risiko-situation. Det er simpelthen langt nemmere at bryde en association, når du er blevet bevidst om, at den er der, og trigger dig til at spise.

[fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"]Vil du læse flere artikler om vægttab uden slankekure?

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar